2022(e)ko azaroaren 28(a), astelehena

Ardiak Euskal Herrian azken 500 urteotan

 
Euskal kulturarekiko interesa duten beste asko bezala, engainatuta bizi izan naiz. Hainbat idazle sarituk eta apaiz gurtuk kutsatu ziguten haien espiritu erromantikoa, eta urte askotan haien kontakizunak ontzat eman ditugu, inolako oinarri historikorik gabe eraikiak. Zorionez, artxiboetan dokumentazioa gorde da, eta azken hamarkadetan historialari batzuek dokumentazio hori aztertu dute, eta, horri esker, ondorio ukaezinak atera dituzte. Ikertzaile horietako bat Álvaro Aragón Ruano emankorra da, Euskal Herriko Unibertsitateko historialaria. 2021ean, Iura Vasconiae aldizkariaren 18. zenbakian, "Circulación de ganado y vías abarias en el País Vasco (español y francés) y Navarra durante la Edad Moderna" artikulua argitaratu zuen.
Egia esan, eraikuntza erromantiko horiek hain barneratuta daudenez, asko dira ikerketa eta eztabaida irain edo eraso gisa hartzen dituztenak. Izan ere, uste genuen euskaldunek ardi-gazta egin zutela Neolitikoaz geroztik euskal mendietako txaboletan, eta, beren tarte libreetan, trikuharriak edo harrespilak eraiki eta menhirrak eraiki zituztela, eta gauetan, lamiekin izandako kasualitatezko topaketak kontatzen edo Marirekin berarekin zeru iluna zeharkatzen, meteorito itzel baten antzera. Bada, hori ez da egia. Erdi Aroan ia ez zegoen ardi-aziendarik; gehienak behiak ziren eta txerriak jarraitzen zion. Álvaro Aragonek idatzi zuen artikulu horretan: "durante la Edad Media la principal cabaña en el área atlántica fue la de ganado vacuno, acompañada por las piaras de porcino, mientras que en el área pirenaica navarra y mediterránea predominó la cabaña ovicaprina, también acompañada por el ganado porcino...El ganado menudo no aparece documentalmente prácticamente hasta el siglo XIV, como ya han constatado otros autores."
Ez zen ardien esnea "Idiazabal" gazta egiteko izan, ezta arkume-okela bikaina ekoizteko ere, baizik eta artilearen ekoizpenaren onurek bultzatu zituzten goi klaseak ardien abeltzaintzan hastera. Álvaro Aragonek idatzi zuen: "a partir de comienzos del siglo XV el ganado menudo (ovino y caprino) ya parece concitar el interés de los Parientes Mayores y las clases altas; es decir, si hasta la fecha dicha cabaña ganadera estaba principalmente relacionada con los habitantes de las villas, con las clases medias y bajas, a partir de entonces también aparece en manos de la clases altas...parece que, a partir del siglo XIV -como sí se constata documentalmente en las vecinas Navarra, Aragón o Castilla, a consecuencia del abandono de las tierras de labor, derivado de la crisis demográfica, y su reconversión en tierras de pasto, gracias al incentivo de la demanda de lanas desde Flandes-, se pudo producir un aumento de la cabaña ovicaprina en los territorios costeros vascos."
Behi-aziendak kalteak eragiten bazizkien haritz, gaztainondo eta pagoen landaketei, ontzigintza eta burdinolek behar zituzten lehengaiak hornitzen baitzituzten, eta abeltzaintzak eta nekazaritzak baino askoz ere garrantzi ekonomiko handiagoa lortu baitzuen, ez zen gauza bera gertatzen ardiekin, kalte askoz ere txikiagoak eragiten baitzituzten; izan ere, mintegietatik ateratzen ziren brinzaleek altuera nahikoa zuten mendian birlandatu ondoren kalte egin ez ziezaieten. Álvaro Aragonek idatzi zuen: "a partir de 1457, con las medidas adoptadas contra los bandos por Enrique IV, pero sobre todo de 1490, cuando los Reyes Católicos prohibieron los bandos urbanos y su presencia en los gobiernos concejiles,...esos grupos de poder fueron sustituidos por los "omes buenos", la mayoría de ellos, pertenecientes a las nuevas oligarquías,...les llevó a facilitar la expansión de la cabaña ovicaprina, teniendo además en cuenta los daños que el ganado vacuno ejercía sobre los bosques, esenciales para la construcción naval y la industria ferrona."
Ardi-aziendaren gorakada hain izan zen azkarra eta desordenatua, ezen udalbaltza askok mugak ezarri baitzizkioten udako larreetara igo zitezkeen abelburuen kopuruari. Álvaro Aragonek idatzi zuen: "las ordenanzas de Yurre de 1561...prohibían que ningún vecino tuviera más de 55 ovejas y un carnero o 100 corderos antes del día de Quasimodo (28 de abril), es decir, justo en el momento de desplazarse a los pastos de verano...las ordenanzas de Laguardia de 1579 hablan claramente de la importancia del ganado ovino, por encima del resto, y establecen que ningún vecino pueda introducir en los pastos de la villa más de 350 cabezas."
Flandesen kalitate goreneko artilea erabiltzen zuten arren, merina arrazako ardiena kasu, Ipar Euskal Herriko ehundegietan latxa arrazako artilea ere erabiltzen zuten, eta horrek ardi-azienda handitzea ahalbidetu zuen. Álvaro Aragonek idatzi zuen: "...la expansión de la industria textil francesa, que experimentó un empuje definitivo desde mediados del siglo XVII...-los telares de Olorón y Mauleón también importaron lana de oveja latxa desde Guipúzcoa, al menos desde la década de 1610-, provocó una inusitada expansión de la cabaña ovina..."
Orain normala iruditzen bazaigu artalde bat urte erdia mendietako larreetan igarotzea, artzainak beren etxetik lur orotako ibilgailuekin igotzen diren lekura, esan dezaket nik ezagutu dudala artaldeak iluntzean artegietan biltzen ziren eta artzainak saroietan lo egiten zuten garaia. Eta, iraganean, ardiak ezin ziren larreetan gauez utzi, eta herrietara jaitsi behar ziren egunero. Bizkaiko Foruak ezartzen zuen ganadua egunez artzaindu behar zela eta gauez bildu. Ardiak larreetatik herrietara jaitsi behar ziren; ganadu nagusia, berriz, larreetan gera zitekeen, eta han artzainek kortetan zaindu behar zuten. Álvaro Aragonek idatzi zuen: "El Fuero Nuevo de Vizcaya de 1526, sensu stricto, desbarataba la posibilidad de una trashumancia media entre las sierras del interior y la costa -como ocurrirá también en Guipúzcoa y trataremos a continuación-, pues establecía el pasto de sol a sol."

"echar una vez al dia por la mañana á los montes, y exidos altos, y pastos acostumbrados, con guarda, é piertiga, que los guarde, y traya de Sol, á Sol...Y vueltos de noches, los tengan encorralados los Ganados menudos, asi como Cabra, Oveja, y Puercos, y tambien los Ganados mayores, si se baxaren de los tales exidos, y pastos, só pena, que el dueño de el tal Ganado mayor, assi como cavallar, y cabras, y otros Ganados mayores, paguen quatro maravedis, y mas el daño, solamente por lo de dia. Y si entrare de noche, pague el daño doblado con la dicha pena doblada."

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